Nagyzenekari koncert: Beethoven, R. Strauss
Beethovenről és Richard Straussról a többségnek két komoly, már-már komor figura és sok drámai, monumentális zene jut eszébe, pedig mindkét szerzőnek jó érzéke volt a humorhoz és a könnyedséghez is. more
Beethovenről és Richard Straussról a többségnek két komoly, már-már komor figura és sok drámai, monumentális zene jut eszébe, pedig mindkét szerzőnek jó érzéke volt a humorhoz és a könnyedséghez is. more
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Last event date: Friday, September 11 2020 7:45PM
Nagyzenekari koncert: Beethoven, R. Strauss
Program:
Ludwig van Beethoven: 4. (B-dúr) szimfónia, Op. 60
SZÜNET
Richard Strauss: Ariadné Naxos szigetén, Op. 60 – részletek („Es gibt ein Reich” és zárójelenet)
Vezényel: Fischer Iván
Szólista:
Emily Magee (Ariadné)
Roberto Saccà (Bacchus)
Samantha Gaul (najád)
Mirella Hagen (Echo)
Olivia Vermeulen (driád)
Beethovenről és Richard Straussról a többségnek két komoly, már-már komor figura és sok drámai, monumentális zene jut eszébe, pedig mindkét szerzőnek jó érzéke volt a humorhoz és a könnyedséghez is. Beethoven 4. szimfóniája gyakran háttérbe szorul a vele határos, oly súlyos „Eroica” és „Sors” szimfónia mellett, holott a darab kedvelt klasszikus (haydni) hagyományokat folytat – miközben a nagy romantikus Berliozt is lenyűgözte. Strauss operája, az Ariadné Naxos szigetén szintén izgalmas kettősségre épül, hiszen a komoly mitológiai témát a commedia dell’arte szórakoztató elemeivel ötvözi. A műből a New York Times által „gazdagon zengő szopránnak” nevezett Emily Magee és Bacchus szerepének egyik leghitelesebb megformálója, Roberto Saccà főszereplésével szólalnak meg részletek.
A koncert első felében elhangzó Beethoven-szimfónia 1806 nyarán született. A szerző épp Karl von Lichnowsky herceg sziléziai birtokán töltötte vakációját, ott találkozott Franz Oppersdorff gróffal. Őt annyira lenyűgözte a zeneszerző 2. szimfóniája, hogy komoly összeget ajánlva felkérte, komponáljon neki új darabot. „Karcsú görög lány két norvég óriás között” – mondta Schumann a végeredményről, utalva a műnek a 3. és 5. szimfóniához képest könnyed (és ezzel Oppersdorff ízléséhez igazodó) hangvételére. Az 1807-ben még csak privát koncerteken bemutatott szimfóniát szerette a szakma – sokat elárul, hogy jó ideig Mendelssohn tulajdonában állt a kézirat. A lassú bevezetéssel induló, majd apró motívumokból építkező gyors nyitótételt Beethoven egyik legpoétikusabb lassú tétele követi, majd egy – a menüett kereteit jócskán szétfeszítő – scherzoszerű muzsika vezet a fináléhoz, ami igazi zenei perpetuum mobile.
„Van egy világ, hol minden tiszta, és ez a szép világ a holtaké” – kezdődik Ariadné áriája a szünet után megszólaló operarészletben, amelyben a címszereplő a kezdeti ború után már-már vidám, játékos dallamok kíséretében, megváltásként várja a Hermész hozta halált. A szerelme után Naxos szigetén búslakodó krétai királylány történetében azonban feltűnik Zerbinetta és mitológiailag finoman szólva is tájidegen táncos társulata. A furcsa műfaji fúzióra az opera első felvonása, a Prológus ad magyarázatot, ahol Az úrhatnám polgár világában találjuk magunkat: a bécsi háziúr úgy dönt, a cicomás partira rendelt operát és komédiát egyszerre kell előadnia a két társulatnak. A „színház a színházban” jellegű opera szövegét Hugo von Hofmannsthal írta, aki saját Molière-adaptációját alakította librettóvá Strauss hatodik operája számára. A darab Ariadné és a mámor istene, Bacchus gyönyörű és dicsőséges, zenekari tuttiktól duzzadó szerelmes egymásra találásával zárul.
“One is only an instrument played by the universe. A symphony must be like the world. It must embrace everything”, said Mahler, and this closeness to nature seems most manifest in his Symphony No. 3. The last time that the longest symphony in the history of music was performed by Mahler specialist Iván Fischer and the Budapest Festival Orchestra was ten years ago.
Énekes sztárokkal, világhírű kórussal és az ünnepkör legismertebb remekművével készül karácsonyi koncertjére a BFZ.
Jörg Widmann is a musical polymath par excellence. He is not only one of the greatest living masters of his instrument, the clarinet, but also an excellent composer, orchestrator and conductor. His compositions are palatable, entertaining, thought-provoking, and inventive. His programs are harmonious and carefully selected.
Szeretett kollégánk és barátunk, Victor Aviat emlékére: Johannes Brahms Esz-dúr intermezzo, Op. 117, No. 1 (Victor Aviat hangszerelésében) Fanny Mendelssohn…
Jössz éjfélkor babzsákra huppanva, az előadóktól karnyújtásnyira klasszikus zenét hallgatni?
Continuing traditions, new colors, child prodigy and experienced composers at the fall Concertino concert! This time again, János Pilz has…
item(s) in basket
total:
Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.